آیا در آغاز سفر سئوی خود هستید؟ شاید شنیده باشید که سئو می تواند به جذب ترافیک به وب سایت شما کمک کند و رتبه های بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد، اما واقعاً مطمئن نیستید که چگونه کار می کند یا روی چه زمینه هایی تمرکز کنید؟ خوب، شما به جای مناسب آمده اید. برای دانستن آنچه که هر بازاریاب دیجیتال باید در مورد سئو بداند، ادامه مطلب را بخوانید.
تعریف بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بیایید با پرسیدن یک سوال واضح شروع کنیم: سئو دقیقا چیست؟ SEO مخفف “Search Engine Optimization” است، که فرآیندی برای دریافت ترافیک از نتایج جستجو بصورت رایگان، ارگانیک و طبیعی در موتورهای جستجو است. هدف آن بهبود موقعیت وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو است. به یاد داشته باشید، هر چه وب سایت در گوگل بالاتر لیست شود، افراد بیشتری آن را خواهند دید.
سئوی خوب شامل فعالیت های مختلفی است، مانند:
1. شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با ترافیک جستجوی خوب
2. ایجاد محتوای مفید و باکیفیت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
3. از جمله لینک های مرتبط از سایت های با کیفیت بالا
4. اندازه گیری نتایج
این روزها سئو به عنوان یک فعالیت بازاریابی ضروری در نظر گرفته می شود.
تفاوت بین سرچ پولی و ارگانیک
پنج تفاوت اصلی بین سرچ ارگانیک و پولی وجود دارد:
موقعیت
اولین تفاوت این است که نتایج جستجوی پولی در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و نتایج ارگانیک در زیر آنها ظاهر می شوند.
زمان
تفاوت کلیدی دیگر بین جستجوی پولی و ارگانیک زمان است. با جستجوی پولی، به نتایج فوری نزدیک میشوید، گاهی اوقات در چند دقیقه. در حالی که، با جستجوی ارگانیک، نتایج زمان بیشتری می برد – اغلب هفته ها، ماه ها و حتی سال ها.
بنابراین باید بازی میان مدت و بلند مدت را با جستجوی ارگانیک انجام دهید.
پرداخت
وقتی صحبت از پرداخت به میان میآید، همانطور که از نام آن پیداست، ترافیک جستجوی پولی با صرف هزینه پرداخت میشود. شما به ازای هر کلیک (PPC) بر اساس هزینه به ازای کلیک (CPC) پرداخت می کنید. منظور این است که هر بار که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می کند، هزینه ای را پرداخت می کنید. بنابراین به جای تکیه بر ترافیک ارگانیک به وب سایت خود، با پرداخت پول به گوگل برای نمایش آگهی شما در زمانی که بازدیدکننده شما کلمه کلیدی شما را جستجو می کند، ترافیک صفحه خود را خریداری می کنید. برای جستجوی ارگانیک، اخذ ترافیک رایگان است، اگرچه نیاز به سرمایه گذاری منابع و زمان دارد.
بازگشت سرمایه
از نظر بازگشت سرمایه یا بازگشت سرمایه، در واقع اندازه گیری آن با جستجوی پولی بسیار آسان تر است. این تا حدی به این دلیل است که گوگل دادههای کلمه کلیدی بیشتری را ارائه میکند که میتوانید در Google Analytics جمعآوری کنید. با این حال، با جستجوی پولی، ROI می تواند در طول زمان راکد یا کاهش یابد. با جستجوی ارگانیک، اندازه گیری ROI کمی سخت تر است، اما اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد. در درازمدت، جستجوی ارگانیک میتواند بازده سرمایهگذاری بسیار خوبی را ارائه دهد.
سهم ترافیک
وقتی صحبت از سهم ترافیک به میان میآید، تقریباً 20 تا 30 درصد جستجوگران روی نتایج پولی و 70 تا 80 درصد جستجوگران روی نتایج سئو شده کلیک میکنند. بنابراین سهم عمده کلیک ها در واقع روی نتایج ارگانیک است.
شباهت های جستجوی پولی و ارگانیک
شباهت هایی بین جستجوی پولی و ارگانیک وجود دارد:
بدست آوردن کلمات کلیدی: شما از یک موتور جستجو برای جستجوی پولی و ارگانیک استفاده می کنید و هر دو نیاز دارند که کاربر یک کلمه کلیدی را وارد کند. بنابراین باید برای جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید.
صفحات فرود: هر دو نوع جستجو نیاز به ایجاد صفحات فرود دارند. برای سئو، صفحه فرود باید به وب سایت شما متصل باشد. برای جستجوی پولی، میتواند دقیقاً همان صفحه فرودی باشد که برای ارگانیک استفاده میکنید، یا میتواند یک صفحه مستقل کاملاً مجزا باشد که خارج از وبسایت شما باشد.
ترافیک: ایجاد ترافیک هدف اصلی جستجوی پولی و ارگانیک است. مهمتر از همه، داشتن ترافیک در جستجوی پولی و ارگانیک قصد کاربر است. به این معنا که شخصی از گوگل سوالی می پرسد یا اطلاعاتی را جستجو می کند، ذهنیت فعالی دارد و در نتیجه به محض یافتن این اطلاعات احتمال بیشتری دارد که اقدامی انجام دهد.
سه رکن سئو
بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال، دانستن اینکه چگونه میتوانید برند، وبسایت یا شرکت خود را توسط کاربران پیدا کنید، یک مهارت اصلی است و درک اینکه چگونه سئو در حال تکامل است، شما را در صدر بازی نگه میدارد. در حالی که سئو اغلب به روش های کوچک تغییر میکند، اصول کلیدی آن تغییر نمیکند. ما میتوانیم سئو را به سه مؤلفه یا ستون اصلی تقسیم کنیم که باید با آنها آشنا باشید و به طور منظم عمل کنید:
بهینه سازی فنی: بهینه سازی فنی فرآیند تکمیل فعالیت هایی در سایت شما است که برای بهبود سئو طراحی شده اند اما به محتوا مرتبط نیستند و اغلب در پشت صحنه اتفاق می افتد.
بهینهسازی روی صفحه: بهینهسازی روی صفحه فرآیندی است که از مرتبط بودن محتوای سایت شما اطمینان حاصل میکند و تجربهای عالی برای کاربر فراهم میکند. این شامل هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در محتوای شما است و می تواند از طریق یک سیستم مدیریت محتوا انجام شود. نمونههای رایج سیستمهای مدیریت محتوا عبارتند از WordPress، Wix، Drupal، Joomla، Magento، Shopify و Expression Engine.
بهینه سازی خارج از صفحه: بهینه سازی خارج از صفحه فرآیند افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو از طریق فعالیت های خارج از سایت است. این تا حد زیادی توسط بک لینک ها هدایت می شود که به ایجاد شهرت سایت کمک میکند.
موتورهای جستجو واقعا چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو توسط افراد زمانی استفاده می شود که آنها یک پرس و جو دارند و در حال جستجو در اینترنت برای پاسخ هستند. الگوریتمهای موتورهای جستجو، برنامههای رایانهای هستند که به دنبال سرنخهایی میگردند تا به جستجوگران نتایج دقیقی را بدهند که به دنبال آن هستند. موتورهای جستجو برای یافتن صفحات وب و تصمیم گیری در مورد رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی به الگوریتم ها متکی هستند. سه مرحله برای نحوه کار موتورهای جستجو وجود دارد: خزیدن، که مرحله کشف است. ایندکس کردن که مرحله بایگانی است. و رتبه بندی که مرحله بازیابی است.
مرحله 1: خزیدن
اولین قدم خزیدن است. موتورهای جستجو خزنده های وب را برای یافتن صفحات جدید و ثبت اطلاعات در مورد آنها ارسال می کنند. ما گاهی اوقات این خزنده های وب را «عنکبوت» یا «ربات» می نامیم. هدف آنها کشف صفحات وب جدید موجود و همچنین بررسی دوره ای محتوای صفحاتی است که قبلاً بازدید کرده اند تا ببینند آیا آنها تغییر کرده اند یا به روز شده اند.
موتورهای جستجو با دنبال کردن پیوندهایی که قبلاً کشف کرده اند، صفحات وب را می خزند. بنابراین اگر یک پست وبلاگ دارید و از صفحه اصلی شما پیوند داده شده است، هنگامی که یک موتور جستجو صفحه اصلی شما را می خزد، سپس به دنبال پیوند دیگری برای دنبال کردن می گردد و ممکن است پیوند پست وبلاگ جدید شما را دنبال کند.
مرحله 2: ایندکس
مرحله دوم ایندکس کردن است. ایندکس زمانی است که یک موتور جستجو تصمیم می گیرد که آیا از محتوایی که خزیده است استفاده کند یا خیر. اگر یک صفحه وب خزیده شده توسط یک موتور جستجو شایسته تشخیص داده شود، به فهرست آن اضافه می شود. این شاخص در مرحله رتبه بندی نهایی استفاده می شود. هنگامی که یک صفحه وب یا قسمتی از محتوا ایندکس می شود، بایگانی می شود و در یک پایگاه داده ذخیره می شود که بعداً می توان آن را بازیابی کرد. اکثر صفحات وب که محتوای منحصر به فرد و ارزشمند ارائه می دهند در فهرست قرار می گیرند. یک صفحه وب ممکن است در فهرست قرار نگیرد اگر:
محتوای آن تکراری در نظر گرفته می شود
محتوای آن کم ارزش یا هرزنامه در نظر گرفته می شود
قابل خزیدن نبود
صفحه یا دامنه فاقد پیوندهای ورودی باشد
مرحله 3: رتبه بندی
مرحله سوم واقعاً مهمترین مرحله است و آن رتبه بندی است. رتبه بندی فقط پس از تکمیل مراحل خزیدن و نمایه سازی انجام می شود. بنابراین هنگامی که یک موتور جستجو سایت شما را خزیده و ایندکس می کند، سایت شما می تواند رتبه بندی شود.
بیش از 200 سیگنال رتبهبندی وجود دارد که موتورهای جستجو برای مرتبسازی و رتبهبندی محتوا از آنها استفاده میکنند، و همه آنها تحت سه ستون سئو قرار میگیرند: بهینهسازی فنی، بهینهسازی درون صفحه و بهینهسازی خارج از صفحه. چند نمونه از سیگنال هایی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کنند عبارتند از:
حضور کلمه کلیدی در تگ عنوان – اینکه آیا کلمه کلیدی یا مترادف آن در صفحه و در تگ عنوان ذکر شده است.
سرعت بارگذاری صفحه وب – آیا صفحه وب به سرعت بارگیری می شود و سازگار با موبایل است
شهرت وب سایت – اینکه آیا صفحه وب و وب سایت برای موضوع مورد جستجو معتبر در نظر گرفته می شود.
نتایج ترتیب و رتبه بندی
الگوریتم اصلی جستجوی گوگل مرغ مگس خوار گوگل نامیده می شود و مسئول تصمیم گیری در مورد نحوه سفارش و رتبه بندی نتایج موتور جستجو است.
گوگل همچنین یک الگوریتم فرعی یادگیری ماشینی به نام RankBrain دارد:
اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را ببیند که با آن آشنا نیست، از هوش مصنوعی برای درک بهتر آن با اتصال آن به جستجوهای جستجوی مشابه استفاده می کند.
این امکان را به گوگل می دهد تا با تبدیل کلمات کلیدی به موضوعات و مفاهیم شناخته شده، این پرس و جوها را درک کند، به این معنی که می تواند نتایج بهتری را در موتور جستجو ارائه دهد. حتی زمانی که پرس و جوها غیرعادی هستند.
RankBrain به جای تلاش برای بهینهسازی بهترین نتیجه کلیدواژه، به وبسایتهایی که رضایت کاربر را فراهم میکنند و نتیجه مورد انتظار کاربر را برمیگردانند، پاداش میدهد.
بیشترین بهره را از RankBrain ببرید
یک استراتژی خوب سئو این است که وب سایت خود را برای بهبود تجربه و رضایت کاربر بهینه سازی کنید و سعی کنید بیشترین بهره را از فاکتور رتبه بندی RankBrain ببرید.
سه راه موثر برای انجام این کار عبارتند از:
برای کلمات کلیدی متوسط (اصطلاحات کلیدی متشکل از دو تا سه کلمه) بهینه سازی کنید.
عناوین و توضیحات صفحه را بهینه کنید تا زمانی که شخصی جستجو می کند، احتمال کلیک روی لیست شما بیشتر باشد. نرخ کلیک درصد افرادی است که شما را در گوگل می بینند و سپس به وب سایت شما مراجعه می کنند.
محتوا را برای افزایش زمان ماندن (مدت زمانی که افراد در صفحه میمانند) و کاهش نرخ پرش (درصد بازدیدکنندگانی که تنها پس از مشاهده یک صفحه آن را ترک میکنند) بهینه کنید.
به یاد داشته باشید، سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل عبارتند از:
– لینکها
– محتوا
– RankBrain
تعیین اهداف سئو
سئوی شما در دراز مدت بنابراین چه نوع چیزهایی را باید اندازه بگیرید؟
اندازه گیری این موارد را در نظر بگیرید:
– کلید واژه ها
– ترافیک
– سهم بازار
– آگاهی از برند
– شهرت، آبرو
– تجارت الکترونیک
تعیین اهداف برای انواع مختلف کسب و کار
در نهایت، به یاد داشته باشید، حتی زمانی که استراتژی سئو خود را به طور کامل اجرا کرده اید، سئو هرگز تمام نمی شود. با سئو، ممکن است لازم باشد تاکتیک ها را در میانه راه تغییر دهید. یک بازی طولانی انجام دهید و منتظر بمانید تا نتایج نهایی را ببینید. اما با داشتن یک پایه سئو محکم و کمی صبر مزایای استراتژی سئوی شما باید آشکار شود و منجر به تجربه کاربری بهتر برای مشتریان و تبدیل بیشتر برای کسب و کار شما شود.