ui و ux دو مفهوم طراحی هستند که حتما خیلی این عنواین به گوشتان خورده و در آگهی های استخدام جزو محبوب ترین مهارتها میباشد اما ui/ux به چه معنا است و چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
در پایان این مقاله، به خوبی متوجه خواهید شد که چه چیزی آنها را متمایز می کند و چگونه با یکدیگر ارتباط دارند.
طراحی UI چیست؟
“UI” در طراحی UI مخفف “واسط کاربری” است. رابط کاربری طرح گرافیکی یک برنامه است. این شامل دکمههایی است که کاربران روی آن کلیک میکنند، متنی که میخوانند، تصاویر، لغزندهها، فیلدهای ورودی متن و بقیه مواردی که کاربر با آنها تعامل دارد. این شامل طرحبندی صفحه، انتقالها، انیمیشنهای رابط و هر ریز تعامل است. هر نوع عنصر بصری، تعامل، یا انیمیشن همگی باید طراحی شوند.
این کار بر عهده طراحان رابط کاربری است. آنها تصمیم می گیرند که برنامه چگونه باشد. آنها باید طرح های رنگی و شکل دکمه ها را انتخاب کنند – عرض خطوط و فونت های مورد استفاده برای متن. طراحان رابط کاربری ظاهر و احساس رابط کاربری یک برنامه را ایجاد می کنند.
طراحی UX چیست؟
“UX” مخفف “تجربه کاربر” است. تجربه کاربر از برنامه با نحوه تعامل آنها با آن تعیین می شود. آیا این تجربه روان و شهودی است یا گیج کننده و گیج کننده؟ آیا پیمایش در برنامه منطقی است یا خودسرانه است؟ آیا تعامل با برنامه به افراد این حس را میدهد که وظایفی را که برای دستیابی به آن تعیین کردهاند به نحو احسن انجام میدهند یا به نظر میرسد یک مبارزه است؟تجربه کاربر بر اساس آسان یا دشوار بودن تعامل با عناصر رابط کاربری که طراحان UI ایجاد کرده اند تعیین می شود.
بنابراین طراحان UX نیز نگران رابط کاربری یک برنامه هستند و به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت بین این دو سردرگم می شوند. اما در حالی که طراحان UI وظیفه دارند تصمیم بگیرند که رابط کاربری چگونه به نظر برسد، طراحان UX مسئول تعیین نحوه عملکرد رابط کاربری هستند.
آنها ساختار رابط و عملکرد را تعیین می کنند. چگونه سازماندهی شده است و چگونه همه بخش ها به یکدیگر مرتبط هستند. به طور خلاصه، آنها نحوه عملکرد رابط را طراحی می کنند. اگر به خوبی کار کند و بدون درز احساس شود، کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر ناوبری پیچیده یا غیر شهودی باشد، یک تجربه کاربری بد محتمل است. طراحان و آژانس های UX برای اجتناب از سناریوی دوم تلاش می کنند.
همچنین مقدار مشخصی از تجزیه و تحلیل تکراری در طراحی UX وجود دارد. طراحان UX رندر وایرفریم تعاملات رابط خود را ایجاد می کنند و بازخورد کاربر را دریافت می کنند. آنها این را در طرح های خود ادغام خواهند کرد. برای طراحان UX مهم است که درک جامعی از نحوه تعامل کاربران با برنامه های خود داشته باشند.
چگونه آنها با هم کار می کنند
بنابراین یک طراح UX تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه کار کند در حالی که طراح UI تصمیم می گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد. این یک فرآیند بسیار مشارکتی است و دو تیم طراحی تمایل دارند تا با هم کار کنند. از آنجایی که تیم UX در حال بررسی جریان برنامه، نحوه هدایت همه دکمهها از طریق وظایف شما، و اینکه چگونه رابط به طور مؤثر نیازهای اطلاعاتی کاربر را برآورده میکند، تیم UI در حال کار بر روی نحوه ظاهر شدن همه این عناصر رابط است. روی صفحه نمایش
بیایید بگوییم در مرحلهای از فرآیند طراحی تصمیم گرفته شد که دکمههای اضافی به یک صفحه نمایش داده شده اضافه شوند. این کار نحوه سازماندهی دکمه ها را تغییر می دهد و ممکن است نیاز به تغییر شکل یا اندازه آنها داشته باشد. تیم UX بهترین راه را برای چیدمان دکمهها تعیین میکند در حالی که تیمهای UI طرحهای خود را با چیدمان جدید تطبیق میدهند. ارتباط و همکاری مداوم بین طراحان UI و UX کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که رابط کاربری نهایی تا آنجا که می تواند خوب به
نظر می رسد، در حالی که به طور موثر و شهودی عمل می کند.
تحقیق کلیدی
تحقیق برای طراحان UI و UX حیاتی است. برای هر دو رشته مهم است که تا حد امکان اطلاعات خوب را جمع آوری کنند تا به آنها در ایجاد طرح های مناسب کمک کند، و هر دو از یک رویکرد مشابه پیروی می کنند.
هر دو در مورد آنچه کاربران می خواهند تحقیق خواهند کرد. آنچه آنها از برنامه های کاربردی در حال توسعه انتظار دارند. این تحقیق اغلب تکراری است و شامل جلسات قابلیت استفاده است، جایی که کاربران واقعی با نسخههای مقیاسبندی شده عملکردهای خاص یا طرحهای بصری در حال آزمایش برای تعیین اینکه آیا طراحان در مسیر مناسب حرکت میکنند یا خیر، تعامل خواهند داشت. بازخورد با هر تکرار یکپارچه شده است.
این فرآیند شامل تولید نمونههای اولیه با وفاداری پایین است، مانند رندرهای فریم سیمی عناصر رابط به منظور سنجش پاسخ کاربر به طور دقیق به عملکردی که در حال آزمایش است. این همچنین میتواند شامل نمونههای اولیه بصری سریع و تستهای A/B نسخههای مختلف ممکن از ظاهر و احساس رابط باشد تا مشخص شود کاربران کدام یک را ترجیح میدهند.
در همه موارد، تحقیقات به راهنمایی گامهایی که طراحان هنگام ایجاد مشارکتهای خود برمیدارند، کمک میکند. با این حال، اطلاعاتی که طراحان UI و UX به دنبال آن هستند، بسیار متفاوت است.
تحقیق در طراحی UI
طراحان رابط کاربری باید مطمئن شوند که زبان بصری که انتخاب می کنند با کلاس برنامه ای که می نویسند مطابقت داشته باشد. آنها سعی می کنند انتظارات کاربران را پیش بینی کنند. اگر تیم شما در حال طراحی یک برنامه سفر است، مهم است که در مورد چگونگی توسعه سایر برنامه های سفر در گذشته تحقیق کنید. کدام یک کار کردند؟ کدامشان این کار را نکردند؟ از کارهایی که دیگران قبلاً انجام داده اند، می توان درس های طراحی آموخت.
تحقیقات ممکن است نشان دهد که مردم آیکون های برجسته را به جای اشکال برجسته ترجیح می دهند. این یک مختصر تصویری است که مردم با آن راحت هستند و از آن لذت می برند. طراحان رابط کاربری بهتر است آن درس را در نظر بگیرند.
زیبایی شناسی دقیقی که آنها انتخاب می کنند به آنها بستگی دارد، اما “قوانین” اساسی، یا نیاز به انطباق با انتظارات کاربر، چیزی است که طراحان با مسئولیت خود نادیده می گیرند. نه گفتن که نباید ریسک کرد. طراحان رابط کاربری میخواهند که طراحی رابطشان برجسته و به یاد ماندنی باشد. اما این باید در مقابل اطمینان از اینکه مردم هدف عناصری را که روی صفحه قرار میدهید تشخیص میدهند متعادل شود.
تحقیق برای طراحی UX
طراحی UX به خصوص به انتظارات کاربر علاقه مند است. همه تجربیات و تعاملاتی که کاربران با هر برنامه کاربردی در زندگی خود داشته اند، به تعیین انتظارات آنها در مورد نحوه عملکرد رابط ها کمک کرده است. اگر یک طراح UX از نزدیک با این انتظارات آشنا نباشد، می تواند ناخواسته یک تعامل رابط طراحی کند که به نظر آنها منطقی است، اما قراردادهای پذیرفته شده را زیر پا می گذارد. کاربران دوست ندارند رابط کاربری بسیار متفاوت از آنچه انتظار داشتند رفتار کند و این می تواند بر تجربه آنها تأثیر منفی بگذارد.
اگر یک طراح UX تصمیم به انجام کاری متفاوت داشته باشد، باید دلیل بسیار خوبی داشته باشد، زیرا شکستن یک رفتار مورد انتظار عمیقاً آموزش دیده احتمالاً باعث می شود افراد مرتباً کارهای اشتباه را انجام دهند.
به عنوان مثال، اکثر مردم با این ایده راحت هستند که شما دو بار روی یک فایل کلیک کنید تا آن را باز کنید و یک بار آن را انتخاب کنید. این یک رفتار رابط است که تقریباً تا زمانی که رابط های کاربر گرافیکی وجود داشته است وجود داشته است.
UI در مقابل UX: دو رشته بسیار متفاوت که هماهنگ کار می کنند
طراحی UI و طراحی UX شامل مجموعه مهارت های بسیار متفاوتی است، اما آنها برای موفقیت یکدیگر ضروری هستند. یک طراحی زیبا نمی تواند رابطی را که برای پیمایش گیج کننده و گیج کننده است نجات دهد، و یک تجربه کاربری عالی و کاملا مناسب می تواند با طراحی بد رابط بصری که استفاده از برنامه را ناخوشایند می کند، از بین برود. هر دو طراحی UI و UX باید به صورت بی عیب و نقص اجرا شوند و کاملاً با انتظارات کاربر از قبل موجود هماهنگ شوند تا یک رابط کاربری/تجربه عالی ایجاد کنند. و هنگامی که آن ستاره ها در یک راستا قرار می گیرند، نتایج می تواند شگفت انگیز باشد.